Le biblioteche di Giba, Masainas, Perdaxius, Piscinas, Santadi e Villaperuccio si trasformano ancora.

Sotto la guida di Marcos Lora Read 70 studenti delle scuole dei sei paesi hanno lavorato (e giocato) con l'arte a partire dai libri delle biblioteche. Il laboratorio che l'artista ha pensato, si basa in primo luogo sulla presentazione del suo lavoro, con l'aiuto di immagini e videoproiezioni che possano evocare il forte legame dell'artista con il mondo dei libri. Dopo questa prima fase, i ragazzi sono invitati a scegliere un libro della propria biblioteca dal quale farsi ispirare. Nel testo scelto, ognuno individua una frase e crea un disegno, un collage o una scultura. Alla fine i ragazzi parlano e illustrano il proprio lavoro confrontandosi con gli altri.

Marcos Lora Read, è nato Santo Domingo 1965, dove vive e lavora, quando non si muove per la sua attività nel resto del mondo. Nel suo curriculum artistico, spiccano mostre a Miami, Parigi, Barcellona, Monaco, Havana, e partecipazioni alla Biennale di Venezia, alla Biennale di Sao Paulo in Brasile, e alla Biennale di Johannesburg in Sudafrica. 

Così Marcos Lora Read descrive il suo lavoro:

My work is a product of an amalgamated society that creates its identity through collective memory. From the earliest work, I focused on the idiosyncrasies of the Dominican Republic, exploring the nature of our culture using history, anthropology, and urban archeology as resources.  From there, I developed my discourse using metaphors to explore the concept of ‘the journey’, the movement of people, refugees, the homeless,  identity, gender violence – themes that recur in my work as they do in our society. 

These issues have been developing and evolving into more universal concerns as I have expanded my knowledge through my travels to other countries and other cultures, which has enriched my discourse, taking my preoccupations to a more global and a more current level.

I have never been prejudiced about the use of materials, using any medium at my disposal.  From an initial concept, I always look for the material that I consider most appropriate to express what I wish to convey.  I spent most of my career training myself in different media, bringing a certain versatility to my work.  Despite this great diversity, this approach to media provides a strand of consistency and unifies my work as a whole.  In fact I see this as an expression of the hybridity of the society that I come from, and a democratization of resources that brings a level of equality to the value of the materials.

Even when my artwork takes a critical view of social, political and cultural themes, such as boat people, climate change, violence against women, or tent cities, my purpose is not to transform society, never the less I seek through my investigations to call attention to issues that disturb and upset me, giving my work the weight of social commitment.

MLR.